Off road Zweden

Juli 2010 – Wilco en Nollie zijn twee jonge ondernemende Nederlandse mensen met een passie voor motorrijden, natuur en avontuur. Dat heeft hen naar Zweden gelokt.
Al enkele jaren worden er vanuit hun op en top Zweeds onderkomen, 5 uur treinen ten noorden van Stockholm, off road motortochten georganiseerd en in de winter tochten met sneeuwscooters, de explorer en met sledehonden. Sinds juli 2010 is daar nog iets aan toegevoegd: een all road route door Lapland.
Heel veel gravelwegen en bospaden met een Yamaha WR250, een Yamaha Tenere 660 of eigen motor.
Niet met crossbranden maar met all road banden. In vijf dagen tijd rij je ruim 1700 km door de ruige natuur en bezoek je onderweg de mooiste plekjes. Jokkmokk, net boven de Poolcirkel en de hoofdstad van Zweeds Lapland, is de eindbestemming. Deze tocht is vooral bedoeld voor mensen met weinig off road ervaring die toch graag kennis willen maken met het fenomeen off road rijden. Je maakt behoorlijk lange dagen op de motor maar wat maakt het uit. Voor het donker thuis is in Lapland, want over dit gebied praten we, een rekbaar begrip. Je kunt om twaalf uur ’s nacht nog gemakkelijk buiten een krantje lezen.

Klik hier voor de reportage die in 2008 in Motoplus heeft gestaan.
Klik hier voor de reportage die in 2012 in Motoplus heeft gestaan.
Klik hier voor de reportage die in 2014 in Motoplus en Noppennieuws heeft gestaan

Meer foto’s? Scroll dan naar beneden op deze pagina.

De Lapland tour die Wilco organiseert steekt goed in elkaar. Wilco en Nollie bezorgen de deelnemers een onvergetelijke week. Als je een die-hard off road rijder bent is de trip niks voor je (te gemakkelijk wat rijden betreft). Voor alle andere motorrijders die eens iets bijzonder willen beleven is het een aanrader. Zelf ben ik wel een doorgewinterde off road rijder maar dat neemt niet weg dat ik van de trip door Lapland heb genoten. De natuur is overweldigend en het is er o zo rustig. Met een off road motor kom je op plekken waar verder geen enkele Noordkaapreiziger ooit zal komen. Wilco van Offroad Zweden heeft veel tijd en energie in de route gestopt en dat is aan alles te merken. De verzorging was prima en van begin tot einde heerst er een zeer gemoedelijke sfeer. En dat laatste is ook typisch Zweeds.

Zomer en winter
Offroad in Zweden? Dat kan toch helemaal niet. Volgens mij kwamen daar de eerste milieufreaks vandaan, compleet met geitenwollen sokken. Ik begreep dan ook niet goed wat Wilco en Nollie in dat land van plan waren om iets met offroad te gaan beginnen. Ik ken Zweden behoorlijk goed, ben er meerdere keren wekenlang op vakantie geweest en heb er een 15-tal GP-motorcrosswedstrijden bezocht. Ik vond het altijd een geweldig land. Lekker rustig, vriendelijke mensen en je kunt je overal met Engels verstaanbaar maken. Ik heb wel vaak gedacht ‘kon ik hier maar eens offroad rijden’ met de motor. Vandaar dat de site van ‘Offroad Zweden’ meteen mijn aandacht trok. Op naar Zweden dus.

Wilco en Nollie, een aardig stel wat samen voor veel off road plezier zorgt in Zweden.
Offroad Zweden heeft haar thuisbasis in de gemeente Bracke, een gebied ongeveer zo groot als de provincie Utrecht. De ‘hoofdstad’ telt een paar duizend inwoners, de hele gemeente 7200. Door het hele gebied lopen slechts enkele asfaltwegen. De bekendste weg is de E14 die het Zweedse Sundsvall verbindt met het Noorse Trondheim. De meeste andere wegen zijn gravelwegen die door glooiende bossen lopen. Dat levert prachtige groene uitzichten op met om de paar kilometer een groot of klein meer. Het lijkt wel of iedere Zweed er z’n eigen meer heeft.
‘Even naar Masjon rijden”, waar de thuisbasis is van Offroad Zweden is er niet bij. Vanuit midden Nederland een dikke 1850 km (via depontjes Putgarden-Rodby en Helsingor-Helsingborg). Gelukkig heeft Offroad Zweden eigen off road motoren die je kunt huren. Honda XR400 (de meest ideale motor voor dit soort tochten) en sinds kort ook enkele Yamaha WR250R modellen (met startmotor). Mogelijk dat er in de toekomst nog enkele Honda CRF450x-en bij gaan komen. Het materiaal ziet er prima uit ofschoon er tijdens de tochten niet op een moddergat meer of minder wordt gekeken. Mijn reis verliep via een 2 uur durende vliegreis naar Stockholm en vandaar via een binnenlandse vlucht (drie kwartier) naar Sundsvall. Wilco of Nollie zorgen met een T5 Transporter voor de laatste 100 km naar hun Pippi Langkous huisje. De plek waar ze wonen is Zweedser dan Zweeds. Houten huis in de kleuren rood/wit, midden in het groen omringd door bossen. De ‘achtertuin’ eindigt in een meer. Voor de gasten is een soort vakantiehuisje gebouwd, heel vriendelijk en netjes. Die twee hebben in de korte tijd dat ze er wonen (huis gekocht in 2007 maar ze wonen er pas sinds mei 2008) al flink wat werk verzet.

Hoe ruig wil je het hebben?
Hoeveel kilometer je op een dag rijdt zegt niets over de kwaliteit van die (offroad) kilometer. Weinig kilometers duidt meestal op inspannende kilometers. Als je de gravelpaden als offroad aanduidt dan kom je gedurende een week rijden amper op de verharde weg. Verwacht niet dat je lekker vol gas over de gravelpaden kunt jagen. Daar waakt Wilco voor. Veel te gevaarlijk. Je zult in een blinde bocht maar net die ene auto tegenkomen. Er zijn genoeg plekken waar je wel je ei kwijt kunt. Niet zozeer wat betreft het uitleven met hoge snelheden maar meer het overwinnen van lastige passages. Stukken die nog na een stevige onweersbui alleen maar lastiger worden. Alles wat je je als offroadrijder kunt wensen kom je in Zweden tegen. Wel is het een vereiste dat je ook van de omgeving kunt genieten. Er schuift zoveel moois aan je voorbij. En je hebt de hele dag de tijd. Voor het donker binnen bestaat daar niet. Immers in juni en juli wordt het niet donker. Gezelligheid kent geen tijd. Tijdens de trip die wij maakten werd er twee keer overnacht op een mooie plek ergens midden in de wildernis. Dat is op zich al een avontuur. De middaglunch werd onderweg bij mensen thuis genuttigd (prima geregeld) of Wilco sjouwde de nodige proviand met zich mee om die onderweg, uiteraard bij een meer en een kampvuur, te nuttigen. Offroad Zweden zit wat dat betreft vol (positieve) verrassingen.

Openbare weg op z’n Zweeds, gravel, gravel en nog een gravel. Als je hard gaat rijden vergis je je vroeg of laat zeker een keer in de remweg. Rustig blijven dus.
Gids Wilco de Lange kan de route zo gemakkelijk en zo zwaar maken als de groep dat wil. Dat is het mooie van de omgeving waarin hij rijdt. De bevolking, als je onderweg al iemand ziet, staat zeker niet negatief tegen het offroad rijden. Het heeft er natuurlijk ook mee te maken hoe je je gedraagt. Als je bij mensen over het erf rijdt (wat meerdere keren voorkomt) dan tokkel je daar rustig overheen. Trek je daar diepe sporen dan zijn de reacties de volgende keer natuurlijk anders. Er wordt ook gereden over een soort van wandelpaden. In die dagen niet één wandelaar gezien. En bij ons bezoek was het nog wel hoogseizoen. Paden die in de winter gebruikt worden als sneeuwscooterroutes vormen een dankbare uitdaging voor een offroad motor. Bedekt met anderhalve meter sneeuw zijn ze mooi vlak maar zonder die sneeuw levert het menige marteling op om er doorheen te komen.
Kortom, Offroad Zweden is genieten in de meest brede vorm van het woord. Genieten van het offroad rijden, genieten van de natuur, de omgeving, de mensen en niet in de laatste plaats van de gastvrijheid van het vriendelijke Nederlandse stel wat de stoute schoenen heeft aangetrokken en naar Zweden is verkast. Hun dochtertje Jytte, twee jaar oud, blond en blauwe ogen, maakt dat de Nederlanders geruisloos in de Zweedse gemeenschap worden opgenomen. Dat het stel een unieke stap heeft gezet viel ook de programmamakers van het Tros programma “Ik vertrek” op. De filmploeg is al een paar keer langs geweest (zomer en winter) voor opnames. In de winter kun je bij Wilco en Nollie terecht voor sledehondentochten, sneeuwscootertochten en off road rijden met een ski in het voorwiel en een rupsband op de plaats van het achterwiel. De uitzending van ‘Ik vertrek’ wordt begin 2009 verwacht.
Dus, als je in het zuiden van Europa op off road gebied alles al hebt gezien, je niet elke avond in een kroeg of discotheek hoeft te zitten en niet bang bent voor natte voeten, denk dan eens aan offroad rijden in Zweden. Zowel voor de ervaren als de onervaren offroad rijder.
Voor arrangementen, boekingen en prijzen kijk op www.offroadzweden.nl. In het echt is het nog mooier dan wat de foto’s laten zien.
Uitgebreidere reportage zijn verschenen in Moto73, Motoplus en Noppennieuws.

Vanaf 2010 ook all road mogelijkheden voor onervaren off road rijders die het ruige Noorden willen ontdekken.